Scala
Abstrakcja w Haskellu, czyli klasy typów
Po Hermetyzacji pora na Abstrakcje. Abstrakcja ma w programowaniu wiele znaczeń. Jednak w tym artykule będzie mi chodzić o abstrakcję spotykaną w OOP, czyli interfejsy (w Javie), traity (w Scali) czy klasy czysto abstrakcyjne (w C++). Czy Haskell ma odpowiednik interfejsów/traitów? Tak są to klasy typów (ang. Type Classy). Dzięki nim możemy wybierać implementację podczas działania programu.
Alternatywy dla Prelude w Haskellu
Haskell jest pięknym językiem programowania, ale nie jest doskonały. Haskell posiada wiele błędów projektowych. Biblioteka standardowa Haskella też nie jest idealna. Prelude jest zbiorem domyślnie importowanych modułów w Haskellu z biblioteki standardowej. Niestety prelude importuje wiele niebezpiecznych oraz powolnych funkcji. Jednocześnie nie importuje wielu użytecznych funkcji.
5 języków programowania, które warto znać będąc już programistą
Jakiś czas temu na https://4programmers.net pojawiło się stwierdzenie: Ostatnio oglądałem wypowiedź twórcy języka C++, gdzie Bjarne Stroustrup powiedział, że zna ponad 20 języków programowania w przynajmniej podstawowym stopniu, dodał, że dobry programista powinien znać bardzo dobrze przynajmniej 5 języków, aby potrafił spojrzeć na problem z różnych perspektyw. Jaką piątkę wy byście wybrali, w jakiej kolejności i dlaczego?
Problem wywołań cebulowych w Haskellu
Przez Problem wywołań cebulowych rozumiem sytuację zagnieżdżonego wywoływania różnego rodzaju funkcji jak: someFunction someData = thirdFunction (secondFunction (firstFunction someData))
Haskell i klasy typów Show
oraz Read
Wiele osób zadaje takie pytanie: Co napisać w nowym języku programowania, żeby się go nauczyć
Sześć rodzajów polimorfizmu - polimorfizm jakiego nie znamy z OOP
Wydawałoby się, że trzy rodzaje polimorfizmu, jakie są spotykane w obiektowych językach programowania i które opiswałem w artykule Sześć rodzajów polimorfizmu - polimorfizm jaki znamy z OOP, są wszystkim czego potrzebujemy do szczęścia, żeby pisać zwięzły kod. Czasem pojawi się tylko jakiś zgrzyt, gdzie trzeba zaimplementować wzorzec wizytator lub fakrykę.
Sześć rodzajów polimorfizmu - polimorfizm jaki znamy z OOP
Gdy dociera do mnie informacja o kolejnym wspaniałym języku programowania, którego warto się nauczyć, to pierwsze co robię to sprawdzam jak wygląda polimorfizm w tym języku programowania.
Haskell i monady - czy monady są jeszcze egzotyczne?
Język programowania Haskell to ma straszną opinię. Że trzeba rozumieć co to teoria kategorii albo monady. Tylko że teoria kategorii odnosi się do wszystkich języków programowania. A monady są podobno możliwe nawet w Bashu. Gdy tak mówię lub piszę, ludzie mi nie wierzą. Ostatnio z tego powodu dostałem kod w Haskellu, który wyglądał mniej więcej tak:
Krótka historia informatyki na przykładzie serializacji danych
Najpierw odpowiedzmy sobie na dodatkowe pytanie kto to jest informatyk? Odpowiedź jest oczywista jest to człowiek znający się na informatyce. I tu dochodzimy do głównego pytania a co to jest informatyka? Można pomyśleć, że informatyka to nauka o komputerach. Przecież codziennie informatycy używają komputerów. Ale
java.util vs vavr - problem z typami generycznymi w metodzie Collection::remove
Niedawno na 4programers.net pojawiło się pytanie, gdzie ostatecznie problemem była niedoskonałość metody Collection<E>::remove(Object) ze standardowej biblioteki Javy.
No Exceptions - IO, królowa monad
Czasem słyszy się opinie, że programowanie funkcyjne jest bez sensu, ponieważ czyste funkcje (ang. pure functions) nie pozwalają na pisanie efektów ubocznych. A przecież każdy działający program potrzebuje efektów ubocznych. Dla wyjaśnienia efektem ubocznym jest: Komunikacja ze światem zewnętrznym, zarówno odczyt jak i zapis Komunikacja między wątkami Zmienny stan (ang. mutable state) i zmienne kolekcje (ang. mutable collections)
No Exceptions - problemy z biblioteką standardową i biblioteki zewnętrzne
To jest trzecia część cyklu o walce z wyjątkami w Scali. Zobacz część pierwszą i drugą.
No Exceptions - problemy z wyjątkami i biblioteka standardowa
To jest druga część cyklu o walce z wyjątkami w Scali. Zobacz część pierwszą.
No Exceptions - o problemach z wyjątkami
Wyjątki bywają problematyczne, ale przez swoich obrońców, są często przedstawiane jako jedna z fundamentalnych części programowania obiektowego. Co ciekawe wyjątków nie ma w podstawowych założeniach paradygmatu obiektowego. Nie ma też nic o wyjątkach w definicji programowania obiektowego podanej przez Alana Kaya, lider zespołu tworzącego język Smalltalk uznawany za twórcę tego terminu. Za to jest o komunikowaniu się obiektów za pomocą wiadomości.
Kolejny język programowania - język wszystkomający
Język wszystkomający jest to język w którym można programować imperatywnie, funkcyjnie, obiektowo, proceduralnie oraz strukturalnie. Prawdopodobnie jest to język zły do nauki jako pierwszy język programowania. Może też być złym językiem do nauki pojedynczych paradygmatów programowania, jeśli nie mamy odpowiedniej dyscypliny. Jeśli jednak mamy tę dyscyplinę jest to genialny język do nauki nowych paradygmatów programowania. Po co uczyć się nowych paradygmatów programowania starałem się wyjaśnić w artykule Kolejny język programowania do nauki - paradygmaty programowania.
Kolejny język programowania do nauki - paradygmaty programowania
Zdecydowaliśmy się nauczyć programować. I zostać programistami. Może nawet dostaliśmy pierwszą pracę. I w tej pracy ktoś nam powiedział, że uczy się nowego, a więc i kolejnego, języka programowania. Czemu się uczy? Bo np. usłyszał/przeczytał cytat:
Który język programowania wybrać na początek - język natywny
Wiele osób pyta się, który język programowania wybrać na początek jako pierwszy język do nauki. Wiele jednak zależy od tego do czego chcemy użyć tego języka programowania. Dlatego wybrałem zwycięzców w czterech kategoriach: dynamicznie typowany język skryptowy ogólnego przeznaczenia statycznie typowany język korporacyjny używany do pisania długowiecznych aplikacji klasy enterprise język fullstackowy, który można używać do pisania frontendu i backendu szybki język natywny działający bez maszyny wirtualnej i interpretera
Który język programowania wybrać na początek - język fullstackowy
Wiele osób pyta się, który język programowania wybrać na początek jako pierwszy język do nauki. Wiele jednak zależy od tego do czego chcemy użyć tego języka programowania. Dlatego wybrałem zwycięzców w czterech kategoriach: dynamicznie typowany język skryptowy ogólnego przeznaczenia statycznie typowany język korporacyjny używany do pisania długowiecznych aplikacji klasy enterprise język fullstackowy, który można używać do pisania frontendu i backendu szybki język natywny działający bez maszyny wirtualnej i interpretera
Który język programowania wybrać na początek - język korporacyjny
Wiele osób pyta się, który język programowania wybrać na początek jako pierwszy język do nauki. Wiele jednak zależy od tego do czego chcemy użyć tego języka programowania. Dlatego wybrałem zwycięzców w czterech kategoriach: dynamicznie typowany język skryptowy ogólnego przeznaczenia statycznie typowany język korporacyjny używany do pisania długowiecznych aplikacji klasy enterprise fullstack język, który można używać do pisania frontendu i backendu szybki język natywny działający bez maszyny wirtualnej i interpretera
Functional Miners - Programowanie Funkcyjne dla Każdego
2019-05-21 odbyło się spotkanie Functional Miners (@fun_miners) w HackerSpace Silesia (@hs_silesia) o tematyce Programowanie Funkcyjne dla Każdego. Wydarzyły się dwie prezentacje: Wojciech Gawroński - Functional Programming in the Wild Andrzej Spiess - From \x.x to Facebook - Introduction to Lambda Calculus
Biblioteki do logowania dla języka Java i platformy JVM
W artykule Konfiguracja fabryki loggerów z biblioteki Slogging w Scali autorytarnie stwierdziłem, że Logback dla JVM jest najlepszym silnikiem do logowania. Czytając artykuł Programowanie w Rust: The Good, The Bad and The Ugly zszokowała mnie informacja, że programista nie wie która biblioteka logowania dla Javy jest najlepsza. Prawdziwa klęska urodzaju. I programista nie wie co wybrać
Konfiguracja fabryki loggerów z biblioteki slogging w Scali
W poście Biblioteki do logowania dla języka Scala skonfigurowałem logger slogging. Zapomniałem tylko wybrać fabrykę loggerów. Bez tego logger w ogóle nie działa.
uTest - operator Arrow Asserts
Dziś krótki wpis o tym, że warto czytać dokumentację. Zapraszam.
Biblioteki do parsowania dla języka Scala
Co to jest parser?
Problem wywołań cebulowych w Scali
Problem: wywołania cebulowe
Scala - No Universal Equality
Ostatnim błędem zgłaszanym w kodzie projektu resentiment przez scalafix jest “No Universal Equality” wynikający z użycia operatora ==.
Biblioteki do logowania dla języka Scala
Chcąc dowiedzieć się co dzieje się wewnątrz naszej aplikacji mamy dwie drogi. Pierwszym sposobem jest debugowanie. Jednak im więcej wątków w aplikacji i im bardziej komunikują się one w sposób asynchroniczny tym trudniej jest debugować. Drugim sposobem jest logowanie informacji. Najprostszym sposobem logowania informacji w Javie jest System.out.println, a w Scali upraszcza się to do println. Ale jest to złe z dwóch powodów: Po pierwsze, jeśli piszemy aplikację “konsolową” (ang. command line interface, CLI) to użytkownik będzie niepotrzebnie widział nieinteresujące go informacje z wewnętrznego procesu przetwarzania. Tak wypisanych informacji nie można zapisać w bazie danych ani wysłać do innego systemu.
Ciągła integracja, ciągła kontrola, ciągła Scala
W poprzednich wpisach zbudowaliśmy ogromne polecenie do analizy statycznej i dynamicznej kodu projektu oraz generacji raportów. Jednak wykonanie tego polecenia trwa. A programiści nie lubią czekać.
Bardziej dynamiczna analiza kodu dla języka Scala - Property-based testing
Testy modułowe (jednostkowe) napisane w poście Dynamiczna analiza kodu dla projektu resentiment zawiodły. Mimo posiadania 100% pokrycia kodu dla klasy Calculator klasa ta nie działała w sposób poprawy.
Flagi kompilatora Scalac
Nie bójmy się tego powiedzieć, Scala to nowy Perl. I tak jak w Perlu, w Scali obowiązuje zasada TIMTOWTDI (ang. There is more than one way to do it), czyli “Można to zrobić na różne sposoby”.
Statyczna analiza kodu dla języka Scala w SBT - część 2.
Jest to kontynuacja posta Statyczna analiza kodu dla języka Scala w SBT - część 1.
Statyczna analiza kodu dla języka Scala w SBT - część 1.
Statyczna analiza programu to analiza oprogramowania komputerowego wykonywanego bez faktycznego uruchamiania programów, w przeciwieństwie do analizy dynamicznej, która jest analizą wykonywaną na programach podczas ich wykonywania.
Dynamiczna analiza kodu dla SBT - testy jednostkowe
Dynamiczna analiza programu to analiza oprogramowania komputerowego wykonywanego przez wykonywanie programów na rzeczywistym lub wirtualnym procesorze. Korzystanie z metryk testów, takich jak pokrycie kodu, zapewnia, że przetestowano odpowiednią ilość możliwych zachować programu. Aby analiza dynamiczna programu była skuteczna, program docelowy musi być wykonany z wystarczającą ilością danych wejściowych do testów, aby uzyskać interesujące zachowanie. Testy jednostkowe, testy integracyjne, testy systemowe i testy akceptacyjne wykorzystują dynamiczną analizę programu.
Przenośna Scala
Znajomy zajarał się językiem Rust. Opowiada mi jaki to wspaniały język i pokazuje przykłady kodu. Rust na pierwszy rzut oka wygląda jak skrzyżowanie C i języka Haskell plus kanały jak w języka Go. Czyni go to pretendentem do bycia najbardziej skomplikowanym językiem programowania na świecie. Pretendentem, bo istnieje wśród programistów JVM opinia, że najbardziej skomlikowanym językiem na świecie jest Scala. Scala jest skrzyżowaniem Javy i Haskella plus aktory z języka Erlang.
Dlaczego warto prowadzić bloga o programowaniu
Ja znalazłem cztery powody, dlaczego warto prowadzić bloga o programowaniu. Natrafiałem na nie właśnie w tej kolejności.